Zvyčajne platí, že servisný technik je servisným technikom, lebo už má čosi za sebou. Vie odhadnúť, aký nápor vydrží obrazovka monitora, či bol váš laptop s vami vo vani a pravdepodobne i to, akú substanciu ste ukrývali v PC skrini predtým než sa vznietila.
Tiež je pravdou, že väčšina užívateľov sa pri práci s počítačom dopúšťa presne tých istých prehreškov ako vy. A šanca, že skúsený technik sa ešte nestretol s príčinou vášho problému, je vskutku mizivá.
Úmyselne zavádzať sa ho preto určite neoplatí. Časom aj tak príde na to, čo je vo veci a nechá vás v hanbe. K tomu riskujete, že pri oprave strávi viac času ako je nutné a budete musieť siahnuť hlbšie do vrecka.
1. Neprisahajte, že ste počítač reštartovali.
Často vám „padá“ ten istý softvér? Spomalil sa výkon po trojmesačnej nepretržitej prevádzke? Nevysvetliteľne ste stratili Wi-Fi príjem a všetci okolo vás veselo surfujú ďalej? Hoci je to klišé, zostal v ňom kus pravdy: REŠTARTUJTE! Čo funguje pre Boeing Dreamliner, bude v mnohých prípadoch fungovať aj pre vaše PC. A niekedy postačí aj jednoduché odhlásenie sa z účtu a znovu prihlásenie.
2. Netvrďte hneď, že všetko je určite správne zapojené.
I keď ste o tom presvedčení a príčinu poruchy internetu, klávesnice, či tlačiarne hľadáte inde. Môžete sa mýliť, stáva sa to každému. Povedzte radšej, že si nie ste istí. Najmä v prípadoch, keď nepoznáte presnú funkciu a spôsob zapojenia jednotlivých káblov. Technik v tom má jasno a rád vám poradí.
3. Nehovorte, že neviete, odkiaľ sa vzal vírus, či malvér.
Objavil sa, lebo ste navštívili webstránku, ktorú ste navštíviť nemali, klikli na pochybný odkaz, alebo stiahli podozrivú aplikáciu. Predísť infikovaniu malvérom je jednoduché – neklikajte na nedôveryhodne pôsobiace odkazy a nerealistické reklamy. Technici však o vás vedia, že to i napriek tomu robíte. A vedia i to, že zanedbávate pravidelnú aktualizáciu operačného systému a antivírových programov.
Tip: sú prípady, kedy sa na nežiaducej stránke ocitnete kvôli preklepu pri písaní URL adresy v prehliadači. Dá sa im vyhnúť používaním záložiek, alebo prístupom na stránky cez vyhľadávač.
4. Nespomínajte, že s počítačom nedávno manipuloval váš potomok, ktorý je práve v puberte.
Ide o praktiku, ktorou sa v servise pred vami uviedli už mnohí a nie je ťažké domyslieť si, kam smerujete. Pracovníci servisu sa s chúlostivým obsahom, či jeho stopami, na pokazených počítačoch stretávajú často. Sú s ním vysporiadaní a nepotrebujú byť dopredu varovaní.
5. Nevravte ani, že vaše deti sa rozhodne nepokúšali napchať drobné predmety do otvorov počítača, či rôznym iným spôsobom sa nesnažili manipulovať s ním.
Možnosti využitia výrezov, pôvodne určených na vkladanie pamäťových nosičov, sa pri detskom pohľade značne rozširujú. Takisto aj samotný počítač a jeho príslušenstvo, ktoré môžu slúžiť pre deti ako perfektná hračka. A keďže aj servisní technici mávajú deti, môžete vyjsť bez obáv s pravdou von.
Tip: aby však všetka vina nepadala na detičky, špeciálne pri laptopoch treba podotknúť, že minca sa do slotu na disk mohla dostať aj nedbalou prepravou v ruksaku, či v kabelke.
6. Netvárte sa, že nerozumiete, ako mohol počítač nasiaknuť mojitom.
Podobne, ako pri nespočetnom množstve iných výpočtových procesov, i tento stav bol výsledkom algoritmu. Namiešali ste si mojito a vypili ho. Namiešali ste si ďalšie a tiež ho vypili. Koľkokrát ste túto sekvenciu opakovali a čo presne ju prerušilo, nemusí byť známe. No dôsledkom je, že teraz stojíte v servise a vysvetľujete. Čokoľvek poviete, pamätajte, že oproti vám zrejme stojí väčší odborník na algoritmy, ako ste vy.
7. Nezavádzajte, že počítač vám dodali poškodený.
Koho by nezlákala vidina záručnej opravy zadarmo? Ale...
Elegantnou črtou počítačového dizajnu je modularita. Vďaka nej sú jednotlivé komponenty ľahko nahraditeľné, bez nutnosti veľkých zásahov do ostatných častí. Pre vás to v praxi znamená toľko, že v servise napríklad k laptopu s prasknutou obrazovkou bez problémov pripoja iný monitor. Ak následne na pracovnej ploche uvidia ako pozadie vašu fotografiu a vy ste im práve tvrdili, že vám laptop doručili poškodený, môžete sa ocitnúť v rozpakoch. A z tých vám potom nepomôžu ani prejavy ľútosti a dobrej vôle opravu predsa len uhradiť.
Univerzálne pravidlo, ktoré je dobré mať na mysli pri každej návšteve PC servisu, teda znie: Snažte sa byť, čo najviac úprimní k servisnému technikovi!
Nielen že ušetríte čas a peniaze, ale navodíte aj atmosféru dôvery.