Termín cryptojacking označuje súbor technológií používaných na nelegitímnu ťažbu kryptomien na počítačoch nič netušiacich užívateľov. Jednou zo stratégií cryptojackingu je vkladanie kódu do reklám zobrazovaných na webe. Takýto kód sa zatiaľ neukázal ako priama hrozba pre dáta užívateľa. Spôsobuje však, že kým má užívateľ v prehliadači načítanú stránku s danou reklamou, jeho procesor (CPU) je bez jeho vedomia zneužívaný na ťažbu bitcoinu, alebo iných kryptomien.
Blokovanie reklamy v Chrome
Reakcia firmy Google na tento druh malvéru sa odvíja od ich zistenia, že hoci cryptojackingové reklamy tvoria len nepatrnú frakciu (0,3%) všetkých reklám, sú zodpovedné za konzumáciu neuveriteľných 28% CPU a 27% objemu prenesených dát. To má veľmi dramatický dopad nielen na výdrž batérie, ale aj na spomalenie prenosu informácií a celkové zvýšenie nákladov za internetové služby.
Následne, štatistickým vyhodnotením veľkej vzorky reklám, v Google dospeli k záveru, že nežiadúce reklamy je možné eliminovať práve na základe monitorovania ich spotreby dát a CPU. Konkrétne, absolútna väčšina reklám neprekračuje žiaden z nasledovných limitov:
- 4 MB prenesených dát počas ktorejkoľvek 30 sekundovej periódy
- 15 sekúnd používania CPU počas ktorejkoľvek 30 sekundovej periódy
- 60 sekúnd celkového používania CPU
Práve o tieto poznatky sa opieral aj vývoj novej funkcionality v prehliadači Chrome, ktorý má za cieľ obmedzenie cryptojackingu cez online reklamy. Ak bude niektorý z uvedených limitov prekročený, nový blokovač danú reklamu (označovanú aj spojením „Heavy Ad“) vypne a na jej mieste sa objaví hláška, že reklama bola odstránená.
Oficiálny popis novej funkcionality i demo ako to celé funguje sú verejne prístupné.
Ako blokovať reklamy v Google Chrome
Funkcionalita blokovania „Heavy Ads“ ešte nebola implementovaná do oficiálnej verzie prehliadača, ale užívateľom už bola sprístupnená možnosť testovania jej beta verzie. Relevantná sekcia prehliadača obsahujúca všetky beta verzie noviniek sa nazýva „Experiments“ a prístup k nej je jednoduchý: na novej karte zadajte adresu chrome://flags/ a stlačte Enter/Return.
Pravdepodobnosť, že sa vám takáto zákerná reklama na webe objaví je minimálna a zo samotnej povahy funkcie blokovania nie je ani úplne jasné, ako ho môže užívateľ „testovať“. No ak sa rozhodnete mu dať z preventívnych dôvodov šancu, aktivácia je úplne jednoduchá.
Skopírovať do prehliadača si môžete priamy odkaz na nastavenie blokovania reklám „Heavy Ad Intervention“: chrome://flags/#enable-heavy-ad-intervention
Blokovanie zapnete zvolením možnosti „Enable“ v príslušnom menu napravo. Hneď nato sa objaví oznam o potrebe znovuspustenia prehliadača, lebo k samotnej aktivácii dôjde až po tomto finálnom kroku. Predtým ako kliknete „Relaunch“, uistite sa, že máte uložené všetky potrebné informácie, aby ste zbytočne nestratili časť dát alebo vykonanej práce.
Postup aktivácie blokovania reklám vo verzii Chrome pre Android je identický.
Ako blokovať reklamy na YouTube
Keď už je reč o blokovaní reklám, nedávno sa objavil aj skvelý trik ako eliminovať veľkú časť reklám vyskytujúcich sa vo videách na YouTube. Nevyžaduje žiadne zvláštne technické znalosti, ani inštaláciu špeciálneho softvéru.
O čo teda ide? Do URL adresy videa stačí pridať jediný znak, bodku (.), a v dôsledku toho sa reklamy prestanú objavovať. Štandardný formát YouTube odkazov vyzerá takto:
http://www.youtube.com/watch?[...]
a upravená podoba takto:
http://www.youtube.com./watch?[...]
Uvedenú extra bodku je teda potrebné pridať hneď za názov domény „com“. Tento „hack“ pritom nie je potrebné robiť pri každom videu nanovo. Môžete si prosto najprv vytvoriť playlist, potom pridať bodku a URL v novej podobe sa bude ďalej replikovať aj pri ďalších videách v poradí playlistu. A tie sa budú taktiež prehrávať bez reklám.
Ako to funguje? Táto malá zmena spôsobí, že už nie je možná identifikácia podľa názvu hostiteľa (hostname). To nie je prekážkou pri prehrávaní videa, ale ostatné aspekty stránky, vrátane reklám, sa nenahrajú tak ako predtým.
Limitáciou triku je, že funguje len pre verziu stránok nahratých priamo do prehliadača, nie v mobilných aplikáciách YouTube. Otázkou zostáva aj to, či sa s ním Google vysporiada a ak áno, ako dlho to bude trvať. Priebežne je dobre vyskúšať, či sa naň dá stále spoľahnúť.