Oslavy Vianočných sviatkov sa už dávno neobmedzujú len na úzky okruh rodiny a nie sú ani výsadou náboženskej obce. Radosť a pokoj si navzájom prajeme s kolegami, obchodnými partnermi, učiteľmi, vzdialenými známymi a občas i náhodnými okoloidúcimi. Výnimkou nie je ani prostredie najväčších technologických firiem, kde sa tiež snažia, svojskými spôsobmi, udržovať vianočného ducha.
I napriek počtu viac ako 85 tisíc zamestnancov (údaj pre materskú firmu Alphabet) berie Google Vianoce so všetkou vážnosťou a štedrosťou. Od roku 2009, kedy zamestnancov obdaroval vtedy novým smartfónom Nexus 1, si pravidelne nachádzajú vo vianočných balíčkoch okrem Nexusov aj gadgety ako Chromebook, či LG G smart hodinky.
Výnimkou bol rok 2016, v ktorom sa elektroniku v hodnote 30 miliónov dolárov rozhodli, namiesto zamestnancov, venovať deťom zo sociálne slabších rodín. No záväzok najspoľahlivejšieho zdroja informácií si voči všetkým deťom bez výnimky plnia každoročne – na otázku „Kde je Santa?“ nájdu deti vo Vianočný deň ľahko odpoveď.
A zahanbiť sa v Google nenechajú ani čo sa pompéznych firemných párty týka. Nechýbal koncert, záplava konfiet, ani originálne kostýmy.
Apple
U Apple, kde počet zamestnancov prevyšuje 130 tisíc, sa na darčeky nahliada striedmejšie a pragmatickejšie. Netvoria ich iPhone-y, ani MacBook-y, skôr praktické ruksaky na ne. A kým pre mnohých bolo iste príjemným kultúrnym obohatením 9-mesačné predplatné služby iTunes a slúchadlá k tomu, čo ich rok nato nahradilo, bola skôr injekcia do kultúry korporátnej v podobe trička a karty s firemným krédom. (Napr. tričká pozostávali z dvoch kruhov a tie vyobrazovali miesta obchodov Apple po celom svete. Slúžili pre prípad, že zamestnanci zabudnú, kde je najbližší predajný priestor, alebo by bolo nutné usmerniť niekoho iného o mieste predaja).
Zato vianočnú náladu tu zvyknú navodiť už v úvode decembra a vo veľkom štýle. Tradíciou sú takzavné “Beer Bash” párty pod holým nebom, za prítomnosti hviezd svetového formátu, ako napríklad Gwen Stefani.
Tesla
Využiť sviatočný čas na posilnenie pracovného ducha a kolektívnej identity sa dá aj bez hmotných darov. Teda aspoň u najžiarivejšej hviezdy na nebi technologických inovácií posledných rokov, firmy Tesla, sa o nich veľa nevie. Čo však v minulosti vyšlo na svetlo sveta bol koncoročný motivačný email majiteľa, Elona Muska. V prípade, že nie ste na jeho mailing liste, nájdete ho tu.
Manažment najväčšej sociálnej siete, zdá sa, má rád tematické vianočné večierky epických rozmerov. V predošlých rokoch sa blysli námetmi Narnie, aj Veľkého Gatsbyho. Podľa očitých svedkov: „So zahrmením vytrysklo z čokoládovej fontány tisíc čiernych jednorožcov s PR materiálmi a zmietli Marka Zuckerberga do úkrytu pod pódiom, kde hrali Aerosmith.” Veľká spoločnosť, veľká párty.
Amazon
Ak je pre niekoho predvianočný čas zároveň vrcholom obchodnej sezóny, je to celosvetovo úspešný online predajca Amazon. Čas na oslavu zostane až po Vianociach, no o to veľkolepejšie ju zrealizujú. Riaditeľstvo v meste Seatlle sa pomestilo na štadión klubu Seahawks.
Tí ostatní
I keď najúspešnejším možno nekonkurujú obchodnými výsledkami, nápadmi ako oživiť vianočnú atmosféru to hýri aj v mnohých ďalších technologických firmách. Napríklad taký Hewlett-Packard má charitatívny program, pomocou ktorého môžu zamestnanci prispieť na technické vybavenie pre charitatívne organizácie podielom 25 percent a HP doplatí zvyšných 75.
Výrobca herného hardvéru Razer zasa štedrosťou k zamestnancom prekonal aj Google. Každému z nich venovalo vedenie 14-palcový herný laptop.
Podľa prieskumu obdaruje ku koncu roka svojich zamestnancov 46 % firiem, 69 % zorganizuje vianočný večierok a 54 % pridáva finančný bonus. Viac ako polovica zamestnávateľov teda verí, že ducha Vianoc sa oplatí živiť, ak pre nič iné, tak aspoň pre vlastný benefit.
A ako je to u vás? Preferujete párty, spoločné aktivity, alebo by ste sa skôr potešili hmotnému daru? Uvítali by ste gadget, či skôr niečo osobnejšie? Finančná prémia nie je nikdy na zahodenie, ale čo by ste povedali na iniciatívu zamestnávateľa spoločne podporiť charitu? A pozdáva sa vám nápad spájať tému Vianoc s firemnou víziou, či utužovaním korporátnej kultúry?